Передзвонити мені
UA

Курси підготовки пілотів для польотів з систем навігації PBN

Для бортового обладнання зональної навігації (RNAV), як і для всіх навігаційних приладів, встановлюються вимоги до точності. Дані вимоги закріплені в концепції PBN, а виражаються у формі так званих навігаційних специфікацій RNAV і RNP і можуть встановлюватися для повітряних трас, аеродромних схем або для цілих регіонів.

В кінці 80-х ІКАО було видано керівництво по RNP (Required Navigation Performance) (не плутати зі специфікацією RNP концепції PBN). Основний акцент в керівництві по RNP робився на точність бортового і наземного обладнання. Для RNP-1 і 4 пред'являлася вимога до моніторингу поточних навігаційних характеристик, а також видачі попереджень. Вимоги до точності були виражені в морських милях лінійного бічного відхилення, наприклад RNP-1 означає, що з імовірністю 0,95 лінійне бічне відхилення має залишатися в межах ±1 морської милі відносно осі траси (ймовірність 0,95 відповідає двом середньоквадратичним погрішностей). Також кажуть, що протягом 95% часу політ повинен проходити в межах однієї морської милі від осі траси. Це не означає, що решта 5% можна виконувати політ за межами траси. Під трасою мається на увазі будь-яка лінія шляху, в тому числі оперативно задається, а не тільки опублікований маршрут ОВС.

Оскільки документ ІКАО мав статус рекомендованої практики, багато держав встановлювали власні вимоги. По суті, ці вимоги відповідали RNP, однак вимоги до моніторингу поточних навігаційних характеристик бортовим обладнанням не пред'являлися. Встановлювалося лише вимога до точності навігації, що виражається в морських милях. Це було пов'язано в першу чергу з особливостями експлуатувався на той момент навігаційного обладнання.

У США діяли стандарти RNAV-5 і RNAV-1, а в Європі в цілому аналогічні B-RNAV і P-RNAV. Вимоги B-RNAV або Basic-RNAV відповідали бічній точності 5 морських миль, а P-RNAV або Precision-RNAV – 1 морській милі. Вимоги BRNAV були введені в Європейському регіоні в 1998 році. Правила PRNAV були призначені для застосування в районі аеродрому.

Наступним кроком стала концепція (PBN – performance based navigation або навігація, заснована на характеристиках, яка об'єднала і систематизувала всі раніше існуючі вимоги до точності навігації.

Концепція PBN передбачає більш гнучкий підхід, висуваючи такі вимоги до обладнання: точність, цілісність, експлуатаційна готовність, безперервність і функціональні можливості. З точки зору практичного застосування PBN, важливі точність і функціональні можливості системи, інші параметри цікаві розробникам обладнання і тим, хто допускає систему до експлуатації у відповідності з тією чи іншою специфікацією. В принципі, не дуже важливо, які засоби будуть застосовуватися для виконання умов викладених в тій чи іншій навігаційної специфікації. Кожна специфікація передбачає вибір навігаційних датчиків, тобто задану точність можна забезпечити, використовуючи, наприклад, DME/DME, так і GNSS. Відмова від прив'язки вимог до того чи іншого обладнання дозволив оптимізувати структуру повітряного простору.

Існують два види специфікацій: RNP і RNAV, головною відмінністю яких є вимога здійснення моніторингу та оповіщення екіпажу в разі не витримування заданих характеристик для специфікацій RNP.

Концепція PBN в перспективі передбачає перехід до специфікацій RNP, що дозволить забезпечити більш високу щільність маршрутної мережі в умовах зростаючого обсягу перевезень.

Двома основними аспектами застосування PBN є вимоги, викладені у відповідній навігаційної специфікації, а так само інфраструктура навігаційних засобів (як наземних, так і супутникових), які забезпечують роботу системи.

Навігаційна специфікація являє собою комплекс вимог до оснащення повітряного судна та льотного екіпажу, які необхідні для забезпечення процесу зональної навігації в межах установленого повітряного простору.

Як для позначень RNP, так і RNAV, наступне за ним число (де воно знаходиться) вказує на точність навігації в горизонтальній морських миль, з імовірністю 0.95 повітряне судно має перебувати в заданих межах.

Кожне конкретне повітряне судно проходить сертифікацію на відповідність певним навігаційним специфікаціям в залежності від його оснащення і характеристик навігаційного комплексу. Члени льотних екіпажів так само повинні проходити відповідну підготовку.

Внаслідок того, що навігаційна специфікація — це комплекс вимог, де точність не є єдиним критерієм, повітряне судно, що має допуск, наприклад, до RNP-1, може не відповідати менш суворим вимогам RNAV-5.

Сьогодні раніше існуючі вимоги PRNAV, BRNAV, US-RNAV замінені специфікаціями PBN. Відповідно до концепції, кожна специфікація має своє призначення.

Інформація про специфікації PBN в закодованому вигляді вказується в полі 18 флайт-плану, таким чином, персонал ОВС сповіщається про допуск літака виконує конкретний рейс до навігації відповідно до визначеної специфікації.

З питань навчання просимо Вас звертатися по email: trto@skyavia.com.ua або по телефону +38 044 337 24 38.

Вас зацікавили наші послуги? Давайте обговоримо!

Ми завжди на зв'язку. Скористайтеся, будь ласка, цією формою запиту для контакта з нашим представником.