Курси підготовки пілотів для польотів c системою попередження про небезпечну близькість землі GPWS

Яким чином можна убезпечити повітряне судно від зіткнення з землею та іншими перешкодами? В першу чергу встановлюються маршрути польоту, процедури маневрування в районі аеродрому. Безпечні висоти польоту публікуються як для конкретних маршрутів і процедур, так і для цілих районів (наприклад, у районі аеродрому або в секторі векторения). Виконання польоту з дотриманням всіх установлених обмежень, а також дотримання метеорологічних мінімумів гарантує безпечний проліт всіх перешкод. Тим не менш, як і раніше існує небезпека зіткнення повітряних суден з перешкодами. Йдеться в першу чергу про людський фактор. Це може бути навігаційна помилка екіпажу або помилка диспетчера. Крім того, хоч і вкрай малоймовірні, потенційно можливі відмови навігаційного обладнання. Останнім рубежем захисту від зіткнення з перешкодами є системи попередження про небезпечну близькість землі GPWS і EGPWS.

Сигнали GPWS про небезпечній близькості землі формуються, виходячи з оцінки дійсної висоти польоту (визначеної за радіовисотоміром), вертикальної швидкості, положення щодо глісади і конфігурації повітряного судна, тобто положення шасі і механізації крила.

Відлік висоти на посадці також є функцією GPWS. При цьому сигнали 1000 і 500 футів формуються на підставі відносної барометричної висоти, а сигнали 100, 50, 30, 20 і 10 футів за даними радиовысотомеров.

Очевидно, що при польоті в гірській місцевості, традиційна GPWS може бути вкрай неефективна. При польоті курсом на гору з крутим схилом час, що проходить від спрацювання сигналізації до зіткнення недостатньо для ухилення від перешкоди, а при зіткненні з вертикальною поверхнею на великих перевищеннях, сигналізація і зовсім не встигає спрацювати. Серйозним недоліком GPWS є неможливість системи видавати попередження про зближення із землею, якщо повітряне судно перебуває в посадковій конфігурації і знижується з нормальною вертикальною швидкістю.

Наступне покоління систем попередження про небезпечну близькість землі отримало назву EGPWS (Enhanced-GPWS, тобто покращена). Головною відмінністю EGPWS від базової GPWS є функція FLTA (Forward Looking Terrain Avoidance), тобто функція оцінки загрози зіткнення з перешкодами по курсу польоту. До складу EGPWS входить оновлювана база даних, яка включає інформацію про перешкоди навколо основних аеродромів і менш точні дані по рельєфу регіону польотів. Інформація з бази даних при використанні відповідного режиму виводиться на навігаційні дисплеї в кабіні екіпажу.

При своєчасних і правильних діях з боку екіпажу забезпечується безпечна розбіжність з перешкодою. Робота системи може бути обмежена екіпажем в ручну, як правило, в кабіні встановлюється три перемикача, відключають від системи дані про рельєф, стан шасі або положенні механізації крила.

Після появи EGPWS в США був прийнятий стандарт TSO-C151B, в якому чітко прописувалися вимоги такого роду систем, цей стандарт діє і сьогодні. У даному документі була введена класифікація систем попередження зіткнень із землею. Системи, що включають бази даних рельєфу і перешкод, а значить мають функцію FLTA, віднесені до систем TAWS (Terrain Awareness and Warning System). Іншими словами, EGPWS є окремим випадком TAWS.

З питань навчання просимо Вас звертатися по email: trto@skyavia.com.ua або по телефону +38 044 337 17 18.